CJ fångar boll på träningen

NFLE 2006

På söndagar efter match är det obligatorisk bad för hela laget vid tio tiden. Alla slussas iväg till lokala simhallen där man badar kallt och gör lite vatten gymnastik för att kroppen ska återhämta sig bättre. Väldigt klokt, förutom att lördagskvällen ofta blir något sen och tio är väldigt tidigt...så jag kan med nöjd min säga att jag sov fram till kl 12. På kvällen gick jag, CJ, Phil, Nick och Jeremy och såg Ice age 2 på bio. Den var sådär, fast jag var nog lite för trött för att ge den en ärlig chans.

Amsterdam 060403
På måndag var det helt ledigt och Akwasi (den holländska LB'n) tog hela LB gänget med sig in till Amsterdam för lite shopping. Först ska jag nog berätta hur amerikanare rör sig. Alltså min mormor går fortare på kryckor. Sedan ska tilläggas att jag tror att de flesta amerikanska fotbollsspelare aldrig fått komma ut på egen hand, antar att de blir runt slussade under ordnade former och blivit pamprade större delen av sitt liv.

Efter en 40 minuters tågresa ankom vi till amsterdam från utrecht (där vi bor) och började strosa runt på den lokala shopping gatan. Det mesta liknade drottninggatan/gamla stan, med en massa samma utbud och turistprylar, men även en hel del trevliga affärer.

Jag lovar, efter 50 minuter hade vi kommit max 20 meter och varit inne i varenda butik, varav hälften av dem sålde t-shirts med obscena tryck och billiga solglasögon. Men våra amerikanska vänner, som nog aldrig haft chansen att välja själv förut, var tvugna att titta på allt så att inget missades.

Vi spenderade större delen av en timme inne i en militär shop där vi allihopa hittade massor av roliga saker. Tyvärr är det som vanligt svårt att hitta storlekar som passar. "Do you have this in extra 2XL?". Då jag var enda tjejen fick jag agera smakråd (Does my butt look big in this? Do you think this will shrink?? What color is better on me..?) och jag tycker nog att det såg bra ut tillslut, det blev både byxor, tröjor och kepsar.

Efter det så började CJ och jag bli hungriga så vi gick i förväg och köpte en massa gott på Food Garden. Sedan kändes allt mycket bättre och tålamodet med det långsamma tempot var väääldigt mycket bättre.

På kvällen när vi kom tillbaka till Utrecht gick vi till en Japansk restaurang och åt "suprize menu". Vilket var en rad olika rätter som lagades till framför bordet. Helt sjukt gott och mättande med. Det hela avslutades med lite glass och färsk frukt.

Amsterdam 060404
Tisdagen började kl 7.00 med frukost och möte för laget och kl 9.50 bar det sedan av till träningsplanen. Jag sov fram till det var dax att åka med bussen. I år tränar laget i Utrecht istället för vid stadion i Amsterdam, som man gjorde förra året. Det innebär att resan till och från träningarna är c:a 1h kortare. Bussresan spenderas av de flesta sovande med musik i öronen, även undertecknade sällades sig till mängden.

Väl framme hittade jag en otroligt skön soffa inne i matsalen/mötesrummet och slummrade till medans kläder, skydd och tape kom på och coacherna hade möte. Blev dock väckt ett par gånger av coach McGee, som verkade avundsjuk att han var tvungen att hänga med på det coach Bart pratade om, "no sleeping on the job!!".

Träningarna ser ut ungefär som förra året, man börjar lungt med genomgång av ST och lägger in nya spel på offense och defense för sig. Sedan värmer alla upp tillsammans, man ökar tempot och kör en individ period. Efter detta går de olika grupperna ihop, WR+DB, OL+DL osv. Sedan varvas team perioder med mer ST och tillslut scriptade situationer.

Vädret var något annorlunda. Först var det kallt men molnfritt, sedan började det regna i 5 min, efter det kröp solen fram och det blev jätte varmt och skönt. Efter typ 30 minuters sol började det regna igen för att tillslut övergå till hagel. Men det snöade iaf inte :)

Elimimian slår bort bollen

DB's hade en sjukt bra träning vilket bådar gott inför helgens drabbning mot Berlin. Förra matchen mot dem hade backfield det jobbigt, så det behövs nog för självförtroendet att träningarna fram till match går bra.

Efter träningarna gymmar spelarna i en byggnad precis brevid planen och sedan serveras det lunch. Bussarna tillbaka till hotellet avgår kl 14 och kl 15, sedan är det en timmes möte från kl. 16 och tillslut middag kl. 18. Mellan mötet och middagen brukar många spelare titta lite extra på film, så man kan väl säga att fotbollen här är ett heltidsarbete från 7-18. Den lediga stund mellan möten, träning och mat passar de flesta på att slumra på rummet eller titta på film.

Undertiden laget hade möten gick jag och tränade och letade fotolabb i centrumet. Hittade ett där man kunde framkalla 20x30 bilder för 2 Euro.

Efter middagen tog vi det lungt ett tag på mitt rum och kollade igenom dagens skörd av bilder. Förberedde lite bilder för framkallning. Sedan var det dax att gå och äta second-dinner. Jag, CJ, Phil och Shawn gick till ett Argentiskt steak house som var gudomligt. Hade eg. inte tänkt att äta något så jag tog en Swirly på vägen dit, men väl där var det svårt att motstå frestelsen. Alla utom Shawn åt olika storlekars biff filé med div tillbehör. Shawn beställde spare ribs och det visade sig vara "all you can eat" för bara 14 Euro. Vilket vi var duktiga på att tipsa resten av laget om. Hmm undrar om de kommer att gå i konkurs...

Amsterdam 060404
Träningsdag igen, samma schema som gårdagen. Vädret var idag kallare men ingen nederbörd som tur var. Börjar allvarligt gilla soffan i matsalen/mötesrummet, man sover sjukt skönt i den.

Jeremy och Phil posar

Eftersom Phil har problem med ett knä (trasig menisk) kommer han skickas till Birmingham för operation och rehab på tisdag. Och då Rikiy (den japanska MLB) slet av ett ledband i knät redan under första matchen, så kommer det bara vara CJ kvar på sin position. Därför har man bestämt att Jeremy från och med idag ska börja ta reps på träningarna som MLB. Tanken är dock att Phil fortfarande ska spela base i matchen nu i helgen, innan han åker. Det går även rykten om att man ska ta in en till LB, men inget är bekräftat än.

Även denna träning gick mycket bra. Både defense och offense ser laddade och fokuserade ut. Bägge QB's Gibran och Jarred får ung. lika många reps på träningen och timingen med wr's Lucas, Bragg, Nori och Fulton ser sjukt bra ut, spec. de djupa passarna sitter på millimetern. Berlin får allt se upp med det djupa hotet i helgens match.

Fulton fångar boll

Tillbaka på hotellet gick jag iväg och framkallade lite bilder undertiden killarna hade möte. Delade ut bilderna under middagen, vilket var populärt. Tyvärr fanns det inte bilder på alla spelare så några, speciellt Art, blev besvikna. Lovade att ta med mig mer bilder nästa gång.

Art på bild

Efter middagen hängde vi lite på mitt rum innan vi gick och åt second-dinner. Eftersom det var min sista kväll bestämde vi oss för att gå till ett favvo ställe från förra året, en italiensk restaurang nere vid kanalen. Det var lika gott som jag kom ihåg från förra året.

Väl tillbaka på hotellet var det tid att packa och göra sig iordning för det tidiga flyget hem och tillbaka till verkligheten.

Cecilia Håkansson
CJ - Tack igen för en otroligt rolig tid i Amsterdam!

Bilder från Admirals matcher och träningar hittar du här