NFL Preseason 2006

CJ under träningen

Ankom till Dallas Forth Worth under tisdags eftermiddagen efter en ganska odramatisk flygresa från Shreveport. CJ hade fixat rum åt mig på samma hotell som han och ett par andra spelare bor på fram till säsongsstarten. Blev inkvarterad på ett "all womens floor", vilket jag aldrig hört talas om förut. Mitt rum var iaf över all förväntan med en enormt stor och skön säng, balkong med utsikt över flygplatsen och en stor flatscreen tv.

Hängde lite med CJ och hans rumskompis Erik Jensen innan vi gick ner till restaurangen och åt. Efteråt satt vi på mitt rum och pratade lite om livet och framtiden. Kunde känna av en del frustration över att inte få spela så mycket och att inte ha en klart utstakad väg om vad som ska ske i framtiden.

Avslutade kvällen med att trekka till en närliggande bensinmack som jag sett från mitt fönster för att införskaffa lite vatten och annan proviant. Eftersom folk här inte går någonstans, fanns det ingen tillstymmelse till gångväg från hotellet till macken, trots att det tog max 5 min att gå dit och det inte finns några andra affärer i närheten. Så jag trekkade mig över grässlänter och avfarter, under mörka motorvägsviadukter och genom diken.

CJ värmer upp

Cowboys Center, Dallas 060823
Vaknade ganska sent på onsdagen och spenderade en timme i gymmet och ytterligare en timme vid poolen. Hade redan bestämt mig för att skippa morgonens presskonferens med Parcells och "open locker room" där journalisterna har tillfälle att intervjua alla spelare. Tv kanalerna matar ut klipp med frågor om TO till Parcells från varje presskonferens så det sprutar ur öronen och det jag vill fråga CJ om kan jag göra när vi träffas på kvällarna. Däremot var träningen kl 14.00 öppen för pressen i 15-20 minuter.

Tog en taxi till Cowboys Center, som alltså är Cowboys tränings- och homeoffice lokaler. Såg även en skylt med "Cowboys cheerleaders dance academy" i angränsande lokaler. Möttes i foajen av Brett Daniels, som är Head of Media Relations och den som hjälpt mig med alla credentials. Då träningen blivit fram skjuten 1 timme satt jag i presskonferens rummet och väntade med de andra fotograferna.

Fick höra att CJ's rumskompis, som vi åt middag med dagen innan, blivit cuttad och redan åkt hem.

CJ's coach, Vincent Brown, som spelat 9 år med Patriots

Alla media snubbar var otroligt trevliga och vi diskuterade kameror, lagringsmedia och de nya reglerna som tillkommit för tv kanalerna i år. Killarna från ESPN, FOX, ABC och den lokala tv stationen måste i år dela på filmtiden. Tidigare hade alla en egen fotograf på planen hela matchen, men i år får endast en gemensam fotograf vara på planen och sedan delar man på det som filmats. Så man har löst det genom att alla bolagen filmar en kvart var och sedan delar man på allt material, något som fotograferna var väldigt missnöjda med.

CJ och Ayodele under träningen

Fick tyvärr inte tillfälle att gå runt i faciliteterna för att kolla in gym och omklädningsrum osv. Däremot gick vi förbi utomhus planerna på väg till den inomhus plan som man tränade på idag. Det övergripande intrycket var iaf att allt var väldigt påkostat och genomtänkt.

Väl inne på träningen fick alla fotografer och film crew stå på ena kortsidan precis innanför dörren. Som tur var höll LB gruppen till precis framför där vi stod så det var inga problem att fota CJ. Efter 15 minuter bröt man positions träningen för en team period och då var det även tid för oss media att lämna planen. På utomhus planen var det några av de skadade spelarna som rehabbade med sina trainers. Däribland TO, som de andra fotograferna försökte smyga till sig en film snutt av.

CJ bänkar av Carpenter på träningen

Åkte tillbaka till hotellet, poolade och jobbade med helgens bilder tills CJ kom hem från träningar, gym och möten vid 7-tiden. Vi åt lite middag i restaurangen och sedan var det tid för CJ att sova eftersom han skulle upp kl. 7 dagen efter.

Marriott hotell, Dallas 060824
Beslutatade mig för att inte se den öppna träningen under torsdagen eftersom den var liknande den på onsdagen, samt att den startade kl. 9. Och ja, jag är ju som sagt ingen morgonmänniska.

En vanlig arbetsdag för CJ ser ut på följande vis; gå upp kl. 7, bli hämtad till träningscentret kl 7.15, frukost och möten, träning kl 9, lunch, gym, film möte från morgonens träning, träning kl 14, möten, ev. film, middag, tillbaka på hotellet 19-20 tiden.

Idag var CJ tillbaka på hotellet vid 19.30 tiden och torsdagens match hade precis börjat. Vi hängde på mitt rum och beställde room service medans vi kollade på matchen på tv. Sedan var det sängdax för CJ och jag jobbade vidare med bilder och reportage.

Så fort den riktiga säsongen börjar måste CJ flytta ut från hotellet och hitta någonstan lite mer permanent att bo. Som det är nu när det fortfarande är camp, betalar laget för hotellet. Alternativen han väljer mellan är att hyra en lägenhet och sedan möblera den själv, med köpta eller hyrda möbler, eller så hyr han in sig på ett extended stay hotell. På det sistnämda är lägenheten redan möblerad och det finns köksutrusting mm. Sedan städar de och förser en med rena handukar och lakan var tredje dag. Verkar som om det lutar åt det andra alternativet...

CJ springer med bollen under träningen

Keffo Mall, Dallas 060825
Fredagen skulle Cowboys egentligen bara ha en walk through, men coach P hade bestämt sig för att ha en träning på morgonen. CJ startade dagen som vanligt kl 7, medans jag tog lite sovmorgon. Poolade och gymmade tills CJ kom tillbaka runt 4 tiden då vi tog en taxi till ett närliggande mall. Kanske ska tillägga att i texas tar man sig ingenstans om man inte har bil. Det finns inga promenadvägar eller affärer som ligger nära, jobbigt för oss som är vana att ha allt inom gång avstånd hemma. Så behöver man något som inte finns på hotellet får man ta en taxi dit. Sagt och gjort, vi ankom till ett närliggande mall och började gå runt, glada att se något annat än hotellet och träningsanläggningen.

Tänker inte lägga ner tid på att beskriva mallet, som var det sämsta jag och CJ någonsin sett, men det döptes iaf om till keffo-mall rätt snabbt. Vi hittade iaf lite mat, men sedan hade de inga av de saker jag behövde köpa och def. inget som vi någonsin skulle köpa. Frågade i en Cowboys shop om de hade tröja nummer 48, men utan resultat.

Tillbaka på hotellet hade en av matcherna nyss börjat och vi hängde i mitt rum tills den var slut, sedan var det sängdax för CJ. Jag var fortfarande klarvaken och tog en sväng ner till gymmet och spa anläggningen, men de stängde efter 20 min så jag tog en promenad runt hotellet. Vi hade tidigare sett något som liknade en bit gångväg, tänkte att det var värt att undersökas. Jaha där låg en Subway restaurang typ 50 meter från hotellet, trist att man hittade den först nu.

Trekkade till bensinmacken igen och här sitter jag nu med en jätte dunk vatten och den varma sommar brisen fläktande från balkongen. I morgon är det match igen och enligt rykten är det varmare inne i Texas Stadium än det är utomhus. Med tanke på att temperaturen ligger runt 35 grader här i Dallas så vet jag inte riktigt vad jag ska förvänta mig. Ska iaf ta med mig ett par handdukar denna gång, för det hade varit välkommet i Shreveport.

Cecilia Håkansson
Lycka till på söndag killar, saknar er där hemma!

Bilder från matcherna finns här